Europejscy specjaliści od komunikacji dyskutują w Łodzi o szybkich kolejach
Podczas konferencji padły zapowiedzi, że jest szansa, że do 2032 roku kolej dużych prędkości połączy Warszawę i Łódź, a dwa lata później dotrze do Wrocławia i Poznania. Pociągi mają poruszać się z prędkością 300-320 km/h, a technologicznie osiągalna ma być prędkość 350 km/h.
5-kilometrowy odcinek KDP powstanie w Łodzi, w tunelu. W listopadzie powinien być rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę tunelu KDP. Trwa budowa komory startowej na Retkini, w której będzie można umieścić tarczę TBM. To będzie drugi tunel kolejowy pod Łodzią. Odniósł się do tego minister infrastruktury Dariusz Klimczak w swoim wystąpieniu.
"Łódź trafnie wybrano na miejsce konferencji, bo chociaż w Polsce jest kilka ważnych dla komunikacji miejsc, w Łodzi mierzymy się z największymi trudnościami i wyzwaniami, z którymi nie udało się w pełni sobie poradzić. Ale stąd będziemy kreować przyszłość polskich kolei" - powiedział minister Klimczak.
Dodał, że KDP nie może być projektem wewnętrznym Polski i w tej sprawie rozmawia z ministrami z Czech, Niemiec, Francji, by projekty kolejowe były zintegrowane.
Dariusz Joński, europoseł, członek komisji transportu i turystyki Parlamentu Europejskiego dodał, że KDP to nie jest śpiew przyszłości, bo komora wejściowa tunelu KDP jest już budowana, są pieniądze na budowę tunelu, a inwestycja może być kolejnym, po budowie 15 lat temu autostrad, skokiem cywilizacyjnym Polski.
"W poprzednich latach ministrowie nie czuli kolei. KDP w kontekście Polski jest inwestycją, która musi być zrealizowana, a pomysł ministra Klimczaka, żeby powstała linia szybkiej kolei Berlin - Kijów przez Łódź i Warszawę jest do zrealizowania" - powiedział Joński.
Konferencja jest organizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, PKP, CPK i PKP PLK.
Minister Dariusz Klimczak podkreślił, że potrzebna jest integracja wszystkich środowisk związanych z infrastrukturą kolejową i niezbędne jest przyspieszenie inwestycji. Problemami były pieniądze, planowane przestrzenne, przepisy.
"Polska jest jednym z liderów w dziedzinie rozwoju dróg, a moja ambicją jest realizacja kilku projektów ważnych drogowych, jak metropolitalna obwodnica Warszawy, która koresponduje z budową CPK i KDP. To dla mnie niezwykle ważne" - dodał Klimczak. (PAP)
jus/ drag/